Etusivulla lukee: "Tutkimus sai alkunsa tarpeesta lausua julki julma salaisuus, jonka keskellä me kaikki elämme. Mainoksissa "onnelliset" possut ja kanat hymyilevät keskellä niittyjä. Tosiasiassa kevyen kanasalaatin taustalla häämöttävät hurisevat hallirakennukset, joissa valot eivät koskaan sammu ja joissa kuolemaa tuotetaan liukuhihnalla. Joulupöytään teurastetut siat elävät stressaavan ja kärsimystäyteisen elämän teljettyinä ahtaisiin ja virikkeettömiin karsinoihin. Kananmunapaketin onnellisten kanojen kuvat ovat vain silmänlumetta: siihen kätkeytyy loputtomat häkkirivit, joissa kanoja kohdellaan ainoastaan munintakoneina."
Siitä asti kun tulin tietoiseksi suomalaisesta tehotuotannosta, takaraivossani on ollut samanlainen kutina. Mainokset haluavat saada ihmiset ostamaan tuotteita ilman syyllisyyden tunteita. Kuluttaja ostaa vähemmän, jos sille tulee paha mieli lihapaketin lunastamisesta. Eikä ole pelkästään markkinoinnin vika, että suomalaiset ostavat epäeettistä lihaa. Vaikka ihmisten saatavilla on tietoa tehotuotannosta, on helpompi vaan sulkea silmänsä ja korvansa. Me ei olla mikään jenkkilä. Meille on opetettu, kuinka saada käsiin informaatiota ja kuinka tarkastella sitä kriittisesti. Mikään hauska mainos "syökää kanaa" tai piirretty ei vähennä oikeiden elävien olentojen kärsimystä. Eikä toisten haukkuminen kettutytöiksi tai ituhipeiksi tee niistä kuolevista kanoista yhtään onnellisempia.
En tuomitse lihan syöntiä kokonaan. Metsästetty hirvi tai jänis on paljon eettisempi vaihtoehto kuin kaupan halvin broileri. Uransa päähän tulleen ravihevosen selkäfile voisi korvata elämänsä pimeässä hallissa eläneen sian kankkupalan.
Ne keitä kiinnostaa niin kannattaa käydä katsomassa sivut. Sieltä löytyy videokuvaa, valokuvaa ja muuta juttua. http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti